vrijdag 17 oktober 2014

De Bozbezbozzel - ruimtelijke constructie


Hieronder de voorbereidende opdracht, de procesfoto's en het reflectieformulier

Voorbereidende opdracht


Volgens mij heeft een mythologisch dier speciale onmeetbare krachten. Bijvoorbeeld het vermogen zichzelf onzichtbaar te maken of zich te verplaatsen zonder dat het tijd kost. Ook kan het dier de wind sturen en is het ontzettend sterk.
De krachten staan voor grootsheid, sterkte en wijsheid.

Het dier wat ik net beschreven heb ziet eruit als een uil van twee meter lang met kromme vleugels waar staartveren van een haan aan zitten. Zijn bek is veel scherper en puntiger. Ook heeft hij de hoeven en klauwen van een griffioen.

Het beeld heeft een verbeeldende functie, omdat het een soort ontwerpschets is. Bovendien bestaat het dier niet echt. Je kunt er over fantaseren.


Procesfoto’s

Hieronder de procesfoto's en het eindproduct. Mijn masker is niet helemaal af, maar we hebben ons best gedaan. Deze opdracht heb ik samen gemaakt met Laurie Kist.
            
            

                    


Reflectieformulier


component
beschrijving
betekenis
We hebben de opdracht verwerkt door een mythisch dier te maken van karton, zonder behulp van lijm of ander plakmateriaal met als inspiratie uilen een griffioen en Cuchulain. Bij het onderwerp denken we aan mythische verhalen, films en je eigen verbeeldingskracht. Bridget zag het zo echt en levendig voor zich, net alsof het dier door de klas liep.
vorm
We hebben vooral gewerkt vanuit ruimte en vorm omdat het een ruimtelijke constructie is, waarbij je erop moet letten dat de verbindingen netjes weggewerkt zijn. Verder hebben alle onderdelen ook echt hun functie. Zowel technisch (de constructie) als verbeeldend (het beeld dat de constructie oplevert)

materie
We hebben gewerkt met karton, gekleurd papier en een stanleymes. We vonden het nogal zwaar om met het stanleymes te werken. We moesten echt meerdere keren over hetzelfde stuk karton heen snijden. We hadden liever een stevige schaar gebruikt want dat is iets gebruiksvriendelijker en lichter om  mee te werken. Verder hadden we meer verschillende soorten gekleurd papier gewild voor eventuele details en om het kleurrijker te maken.

beschouwing
We hebben gebruik gemaakt van verschillende foto’s en daar vervolgens zelf een combinatie van gemaakt. Het belangrijkste was het lichaam van de griffioen en de kop van een uil. Het was fijn dat er een papieren voorbeeld stond, waardoor we wisten waar het in resultaat ongeveer op zou moeten lijken
werkwijze
De laatste keer dat we met dit materiaal hebben gewerkt was een hele tijd geleden. We werden er beiden met onze neus bovenop gedrukt dat het ontzettend lastig is om een mooie vorm uit te snijden. Het is erg zwaar en je moet meerdere keren met je mes langs het karton. Ook ging het karton aan de achterkant splijten. Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om het karton te knippen, dit ging een stuk beter.

onderzoek
We zijn begonnen met de grote vorm, hebben daarna de verbindingen gedaan en vervolgens de details. We hebben ervoor gekozen om het werk grof te houden, zodat het makkelijker was om verbindingen te maken. De andere componenten hebben we in ons werkproces meegenomen door ons goed voor te bereiden en te overleggen. We hebben de taken goed verdeeld tijdens het maken en goed nagedacht en uitgetekend over hoe we het in elkaar gingen zetten.

Wat vind je geslaagd? Leg uit.
We waren tevreden over het feit dat we een driedimensionaal lichaam hebben gemaakt en ook de kop met snavel is geworden zoals we het hadden bedacht. Dat bleek dus goed te werken.

Wat kon beter? Waarom?

Er hadden eigenlijk nog vleugels aan ons dier gemoeten en de poten waren niet geworden zoals we in de eerste instantie hadden bedacht, dat bleek namelijk niet te werken. Uiteindelijk stond hij wel maar voor het uiterlijk deden de poten niet veel goeds.