woensdag 8 oktober 2014

Stageweek - dinsdag

Dinsdag had ik (gelukkig) een iets kortere dag. Ik vind het echt leuk op de Heerd, en ik voel me welkom maar ik ben ook ontzettend moe. Er komt veel informatie op je af! Bovendien merk ik dat groep 4/5 (vooral groep 4) nog erg veel structuur nodig heeft. Dat wordt heel goed aangeboden door mijn stagebegeleidster. Daar heb ik echt respect voor! Ik hoop dat ik die structuur zo goed mogelijk kan overnemen en aan kan houden.

Dinsdag

Dinsdag begon de dag weer met lezen en konden de kinderen vervolgens verder met de rekentoets. Ik nam een paar kinderen van de groep 4 mee voor extra begeleiding tijdens de rekentoets terwijl de rest van de groep zelfstandig verder ging. Groep 5 is ook gestart met de toets. De kinderen die ik mee had genomen vergden veel energie - en dat tijdens een toets. Ik heb zo goed mogelijk geprobeerd de rust te bewaren, maar dat was wel lastig. Daar wil ik nog aan werken.

Ik heb weer voorgelezen uit De boze heks geeft een feest. Dat doe ik de hele week in het kader van de Kinderboekenweek. De kinderen vonden het een leuk verhaal. Daarna gingen ze verder aan hun vlaggenslinger van de Kinderboekenweek. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk betrokken te zijn bij het proces en interesse getoond door rond te lopen. Een paar kinderen vroegen me waarom ik geen vlag maakte, dus heb ik dat in een spontane bui even snel gedaan. De opdracht is een vlag van je lievelingsboek: ik heb gekozen voor Mathilda. Ze vonden het prachtig!

Daarna heb ik de les spelling van groep 5 geobserveerd. Dat was erg interessant en leerzaam. Volgende week dinsdag ga ik de kinderen van groep 5 zelf een les spelling geven. Daar heb ik wel zin in.

's Middags hadden de kinderen gym. Ik heb een groepje begeleid bij trefbal. Het spel verliep goed en de kinderen konden eindelijk hun energie kwijt - ze waren naar mijn inzien namelijk vrij druk deze dag.

Aan het eind van de (school)dag heb ik met mijn stagebegeleidster de dag besproken. Woensdag (vandaag dus) is het studiedag. Ik heb afgesproken dat ik dinsdag de les spelling doe, en ik kon nog vragen stellen. Dat was heel fijn. Donderdag en vrijdag heb ik namelijk een andere stagebegeleidster, omdat mijn eigen stagebegeleidster die dagen vrij is. Ik ben dus erg benieuwd naar de andere leerkracht. Morgen maak ik kennis met haar en geef ik ook meteen mijn eerste les: Beeldende Vorming! Ik vind het spannend, maar ik vertrouw erop dat het goed komt en ik heb er zin in! Beeldende Vorming is één van mijn favoriete vakken. Ik ga met de kinderen feestmaskers maken in het kader van de Kinderboekenweek.

Wordt vervolgd!