vrijdag 3 oktober 2014

Mijn eerste stagedag

Het eerste semester zal ik stage lopen bij OBS de Heerd in Leusden, in groep 4/5.
Ik heb er veel zin in, en ik kijk er naar uit. Ik hoop er veel van te leren en vooral (praktijk!) ervaring op te doen met lesgeven. Verder wil ik ook aan mezelf werken (mij ontwikkelen als persoon en als leerkracht).

Mijn eerste stagedag was op dinsdag 30 september.
Het was een drukke, maar leuke dag. Ik was er al om 08.00. Eerst heb ik met de andere leerkrachten, stagiaires en personeel kennisgemaakt in de lerarenkamer. Vanaf 08.20 kwamen de leerlingen binnen. Het is gebruikelijk om ze allemaal een hand te geven en goedemorgen te zeggen. Ze waren allemaal erg nieuwsgierig. 

Eerst heb ik een kennismakingsspel gedaan. Ik had een schoenendoos met fel geel papier beplakt en daar mijn lievelings(jeugd)boek in gedaan: Mathilda van Roald Dahl. Ik liet een kind met de doos schudden, en daarna mochten ze allemaal om de beurt raden. Ze waren heel erg enthousiast en kwamen er al snel achter welk boek het was. Daarna heb ik nog iets meer over mezelf verteld.

Daarna gingen ze zelf lezen. Vervolgens hadden ze rekenles. Groep 4 ging meteen aan de slag, en groep 5 (dat zijn maar vijf kinderen) ging apart zitten om te werken aan hun eigen rekenwerk. Er was een instructietafel voor de kinderen die extra uitleg nodig hadden, en er werden ook nog een paar kinderen apart genomen. Zij kregen nog meer uitleg. Zelf heb ik veel geobserveerd bij de extra uitleg, het werk nagekeken maar ik heb ook twee kinderen geholpen toen ze er tijdens het samenwerken niet uitkwamen. Daarbij heb ik een soort van lange rekenketting gebruikt. Dat vind ik echt een handig model! Ik vind het nog best lastig om rekenen uit te leggen, maar dat komt nog wel. Ik heb veel geleerd door goed te luisteren naar de instructie en de extra uitleg. Dat hielp wel.

Vervolgens hadden de kinderen een kwartiertje pauze. Na de pauze heb ik voorgelezen uit Op een dag...: Vijftig voorleesverhalen over feesten, tradities en gebruiken. Dat boek had ik zelf meegenomen omdat er een verhaal in stond over de kinderboekenweek, die woensdag is begonnen.

Na het voorlezen (en eten & drinken) gingen de kinderen weer aan de slag. Deze keer was dat met taal, rekenen en spelling. Ik heb een kind geholpen met zijn werkblad voor taal/spelling en daarvoor extra uitleg gegeven. Dat ging gelukkig heel goed. Groep 4 kreeg een instructie over taal, terwijl groep 5 zelfstandig aan het werk ging. Ik heb toegekeken bij groep 5, en daarna aan de kinderen van groep 4 gevraagd wat ze aan het doen waren, en of ik even in hun boek mocht kijken. Na taal konden ze individueel verder werken aan spelling en/of rekenen.

Daarna was het middagpauze. Toen hadden mijn stagebegeleidster en ik pleinwacht. Na de pauze was de instructie van gym. Daar had ik nog niet aan gedacht, om de instructie op school te geven. Het bleek erg handig te zijn, want zo kregen we meteen een goed overzicht van wat waar moest staan en hoe de les zou gaan verlopen. Vervolgens hebben we de rest van de middag gym gedaan. Ik had de leiding over een klein spel. Het was nog best ingewikkeld om dat in goede banen te laten verlopen.

Na school heb ik met mijn stagebegeleidster de dag nabesproken en nagekeken. Ik kreeg zelfs het rooster voor aankomende week (stageweek)! Daar ben ik heel blij mee.

Ik heb het erg naar mijn zin gehad dinsdag, en er veel van op gestoken. Ik kijk echt uit naar de stageweek, maar ik vind het wel een beetje spannend.

Wordt vervolgd!