zondag 19 oktober 2014

Monument der wachtende - boetseren

Hieronder de voorbereidende opdracht, de procesfoto's en het reflectieformulier

Voorbereidende opdracht


Een situatie waarin ik aan het wachten ben. In de rij bij de kassa. Dan sta ik. Ik ben niet gehaast, want ik wacht netjes op mijn beurt. Ik houd er niet van om gehaast te zijn. Ik sta wel altijd met mijn handen te prutsen omdat ik niet weet waar ik ze moet laten. Ze zijn dus overal en nergens. In m’n broekzakken, achter m’n rug, over elkaar of gevouwen of ik haal ze door mijn haar heen.

Verder heb ik een paar schetsen gemaakt al voorbeeld voor het beeldje. Ik had oorspronkelijk 3 keer 3 aanzichten van 3 verschillende foto's maar ik laat hier alleen zien wat ik uiteindelijk voor het beeldje heb gebruikt.









De functie van de foto is illustratief omdat het voor mij een wachtende persoon weergeeft.


Procesfoto’s

Hieronder de procesfoto's en het eindproduct. Ik heb het beeldje niet af kunnen maken dus dit is meer de grove vorm van wat het uiteindelijk zou moeten zijn. Toch is de positie van een wachtende er wel in terug te zien.

 






















Reflectieformulier


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Ik heb de opdracht verwerkt door een beeldje te boetseren, gebaseerd op mijn schetsen van wachtende mensen. Bij wachten denk ik aan de tijd die vliegt of aan een minuut die een uur lijkt te duren. Dat hangt er natuurlijk van af waar je op wacht.



x


vorm
Ik heb vooral vanuit de aspecten ruimte en vorm gewerkt omdat het een driedimensionaal beeld is. Ik heb het beeld dus van alle kanten zo goed mogelijk geprobeerd te laten belichten. Dit is goed te zien aan het koffertje en de armen van mijn figuurtje.




x

materie
Ik heb gewerkt met fijne chamotteklei. Ik vind het heel fijn om mee te kleien omdat het erg bewerkelijk en een beetje nat is.



x


beschouwing
Ik heb afbeeldingen gezocht van wachtende mensen en deze geschetst. Omdat de afbeeldingen maar één aanzicht hadden heb ik er (voor de voorbereidingsopdracht) meerdere van gemaakt vanuit verschillende perspectieven. Dat heeft me veel geholpen omdat het een ruimtelijk beeld is.





x
werkwijze
Op de middelbare school heb ik al eerder met deze klei gewerkt, en ik heb er een goede ervaring mee. De techniek van het maken van een persoon kende ik nog niet, maar ik heb het bij deze geleerd en ik vond het een goede techniek. Ik vond het lastig om het beeld echt driedimensionaal vorm te geven; wat dat betreft ben ik beter in tekenen/schetsen omdat dat meestal 2D is en/of in ¾ aanzicht.


x


onderzoek
Eerst heb ik een bal gedraaid. Vervolgens heb ik daar het hoofd ‘uitgetrokken’, en daarna de armen en benen gemaakt. Ten slotte heb ik voeten gemaakt en een koffer voor de stevigheid. Ik ben niet toegekomen aan de details, dus dit is meer een grove vorm van wat het zou moeten zijn. De andere 5 componenten heb ik meegenomen door goed naar mijn voorbeeldschets te blijven kijken.


x


eindoordeel:

Wat vind je geslaagd? Leg uit.
De vorm van een wachtende is duidelijk te zien, dus daar ben ik blij mee.
Wat kon beter? Waarom?
Het is meer een grove vorm, en ik heb er veel werk aan gehad om tot dit te komen terwijl ik het gevoel heb dat ik meer had kunnen doen en het beter kan. Ik vind het ‘eindproduct dus niet echt geslaagd, maar de essentie is er nog wel.