donderdag 30 oktober 2014

Mijn kijk op drama en beschouwing op onze instructiefilm dans

Onder de beschouwing versta ik reflectie, evaluatie en feedback.

Drama en theater zijn belangrijk voor de samenleving. Het zorgt ervoor dat mensen samen worden gebracht en zet mensen aan tot nadenken. Het is een bron van vermaak en je kan je fantasie de vrije loop laten gaan of geïnspireerd worden. Ik zie het als een creatief fenomeen. Een toneelstuk bevat ook muziek en beeldende kunst. Je ziet het eigenlijk overal. Het hoeft niet per se een stuk te zijn, want het kan namelijk ook een mime speler op straat zijn. Ik heb een jaar op toneel gezeten. Ik vind het leuk om een stuk te spelen, maar niet om te moeten improviseren. Het duurt vaak lang voor ik het punt bereikt heb dat ik echt durf te spelen. Ik zie wel in dat het een belangrijk vak is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, maar ik voel me er niet bepaald op mijn gemak bij.

In de cursus drama heb ik ideeën opgedaan voor kleine activiteiten om mee te beginnen. Ook heb ik geleerd over verschillende werkvormen zoals dans, hoorspel, tableaus en het objectenspel. Verder heb ik gewerkt aan mijn eigen professionele ontwikkeling. Eigenlijk vond ik drie bijeenkomsten te weinig om daar echt goed aan te werken. Ik heb wel veel geleerd van het maken van de instructiefilm.

Samen met Gerben Bakker, Sanne Okkerse, Tjerk Goselink en Rachèl Spans heb ik de instructiefilm voor de werkvorm dans gemaakt. We hadden allemaal een scène bedacht en opgeschreven dus konden we meteen aan de slag. Volgens mij is de film aardig goed gelukt. Het voldoet inhoudelijk aan de meeste criteria zoals de werkvorm-in-werking-scene en de detail-scenes, maar we zijn vergeten om een paar belangrijke dingen te vermelden zoals de datum. Ook kwam het thema feest niet aan de orde. Desalniettemin kan de aankomende leerkracht hier wel mee uit de voeten.

De samenwerking vond ik goed gaan. Het was moeilijk om eraan te beginnen, maar na goed overlegd te hebben en veel te hebben uitgeschreven zijn we er wel uitgekomen. We hebben allemaal wat gedaan en met elkaar meegedacht. Ik had er plezier in en het was gezellig.