woensdag 29 oktober 2014

Jan en de Jugendstilposter - affiche

Hieronder de voorbereidende opdracht, de procesfoto's, de feedback en het reflectieformulier

Voorbereidende opdracht


Ik ken geen producten of posters die gemaakt zijn in de stijl van Jugendstil. Typerend voor Jugendstil vind ik de vloeiende lijnen en de drukke patronen. Er is nooit een centimeter over. Vaak staat er ook een vrouw centraal in het werk. Ik zou graag een poster willen maken voor de film Brave (2012).

Hieronder de belangrijkste afbeeldingen die als inspiratie hebben gediend: (ik had er meer, maar die zijn niet relevant voor mijn werk dus die laat ik niet zien).

 

De functie van de eerste afbeelding (Merida) is naar mijn inzien narratief. De afbeelding laat zien wie Merida is, en in welke tijd ze ongeveer leeft. Bij dit beeld denk ik meteen aan het verhaal van de film.

Procesfoto’s

Hieronder de procesfoto's en het eindproduct. Ik heb de poster niet afgekregen. Graag had ik nog vloeiende lijnen op de achtergrond gemaakt om het meer in de stijl van Jugendstil te krijgen. Pas toen ik thuis kwam zag ik dat ik de pijl ben vergeten. Nu houdt Merida alleen een boog vast. Het geeft wel een gek effect vind ik.


 

 





Feedback Jacco en Gerben




Reflectieformulier

De feedback van Jacco en Gerben heb ik geprobeerd te verwerken in mijn reflectie.

Component
Beschrijving
1
2
3
4
5
Betekenis
Ik heb de opdracht verwerkt door een jugendstilposter te maken voor de film Brave. Het poster is van de hoofdpersoon, Merida. Bij jugendstil denk ik aan de vloeiende lijnen van de natuur en aan vintage. Bij het eindproduct is het duidelijk waar het om gaat.





x
Vorm
In mijn werk heb ik de beeldaspecten kleur en compositie gebruikt. Kleur zie je terug aan het oranje dat fel afsteekt tegen het heldere blauw. Dit geeft een groot contrast. Compositie is te zien aan Merida die schuin in de wind op een heuvel staat. De letters van Brave heb ik expres op de heuvel gezet. De vormen van Jugendstil zie je terug in het haar van Merida en de letters van Brave. Verder is het niet zo goed te zien omdat ik niet ben toegekomen aan de achtergrond.



x


Materie
Ik heb gewerkt met soft pastel op een vel A5. Ik werk liever met potlood omdat je daarmee kan schetsen. Soft pastel vlekt te veel naar mijn zin. Bovendien braken de krijtjes snel.




x

Beschouwing
Ik heb me laten inspireren door verschillende jugendstil posters, en door een animatie van Merida (zie voorbereiding). Het beeld van Merida heeft mij informatie gegeven over de kleur en compositie. De jugendstil posters hebben mij meer een blik laten werpen op de stijl, de vormen, de letters en ook op de compositie. In mijn werk (zie procesfoto’s) zie je dit terug aan de positie van Merida, de felle kleuren en de letters van Brave.


x


Werkwijze
Het was de bedoeling om het pastel te draaien (scherpe punt of juist een vlak uiteinde) zodat je verschil kon creëren. Ik heb geprobeerd om de kleuren in elkaar over te laten lopen door te vegen maar dat was lastig. Ik vond het leuk om hiermee te werken omdat ik het nog nooit had gedaan.




x


Onderzoek
Als eerst heb ik een kader getekend. Vervolgens heb ik eerst op een A4 de vorm van Merida uitgeprobeerd. Daarna heb ik haar geschetst en vervolgens met een vloeiende lijn gemaakt. Als laatst heb ik het haar en de boog gemaakt. Toen dat af was heb ik de details gedaan en de letters gemaakt. Ik heb er voor gekozen om eerst de grove vorm van Merida te schetsen zodat ik een goede indeling op het papier kon maken. De andere 5 componenten heb ik meegenomen door goed naar mijn voorbereiding te kijken en het krijt uit te testen op een A4.



x


Eindoordeel:

Wat vind je geslaagd? Leg uit.

Het haar vind ik geslaagd omdat je daar het best de vloeiende lijnen in terug ziet.

Wat kon beter? Waarom?

Ik had meer jugendstil kunnen later terugkomen. Het is nu iets meer een tekening geworden. Als ik meer tijd had gehad, dan had ik op de achtergrond nog mooie vloeiende lijnen getrokken in het groen.