woensdag 8 oktober 2014

Stageweek - maandag

Deze week is het stageweek! Ik loop iedere dag stage, behalve woensdag (vandaag) want dan is het studiedag in Leusden. Maandag was er ook een kind jarig! Dat was leuk en gezellig!

Maandag

De ochtend begon - zoals iedere dag - met lezen. Daarna was er een variatie op de kring. Ik kan me herinneren dat ik vroeger iedere week op maandag de kring had, maar mijn stagebegeleidster had er een - ander - spel van gemaakt zodat het wat sneller zou verlopen en toch iedereen aan bod kwam. Ik vond het zo'n leuk spel dat ik het meteen helemaal heb uitgeschreven zodat ik het ook een keer kan doen. 

Daarna werd de rekentoets aan groep 4 uitgelegd terwijl groep 5 verder ging met de les. Verder hebben ze maandag ook nog nieuwsbegrip, schrijven, taal en spelling gedaan. Bij spelling zou ik één kind individueel helpen, maar hij had het bijna niet nodig en was veel sneller klaar dan ik verwacht had. Nieuwsbegrip vind ik een handige methode over de actualiteit. Het lijkt wel een soort van maatschappijleer, maar dan voor de basisschool. De kinderen gingen ook aan de slag met de Kinderboekenweek - ze maken deze week een slinger met ieder zijn eigen vlaggetje.

Ook kregen de kinderen een les uit 'De Vreedzame School' over het oplossen van conflicten. Dit vond ik een erg leuke les. Ik vind het goed dat er ook aandacht wordt besteed aan dit soort vakken, in plaats van dat het maar halfslachtig wordt gedaan en in een hoekje wordt geschoven. Het is erg belangrijk voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en het zorgt ervoor dat iedereen zich veilig voelt op school. De kinderen kregen echt een rol binnen de les en mochten ook scènes uitspelen.

Verder heb ik voor gelezen uit De boze heks geeft een feest in het kader van de Kinderboekenweek en had ik ook mijn kennismakingsgesprek met de schoolopleider (dat is ook mijn stagebegeleidster). Het gesprek verliep erg goed! Daarna heb ik nog even de methode topondernemers bekeken. Erg interessant! Daar wil ik wel een paar lessen uit geven. Het is een methode die wereldoriëntatie als geheel omvat, uitgewerkt in thema's.

Het was een lange maar leuke dag.

Wordt vervolgd!