donderdag 9 oktober 2014

Stageweek - donderdag

Donderdag

Vandaag begonnen de kinderen met rustig lezen. Daarna heb ik een paar kinderen apart genomen zodat ze hun rekentoets af konden maken. Het ging vrij goed, maar op een gegeven moment waren ze wel erg onrustig. Ik vind het nog moeilijk om daar consequent in te zijn en ze stil te houden (het is niet voor niets een toets), maar ik doe mijn best. Ze hebben uiteindelijk hard aan hun toets gewerkt en bijna iedereen had hem af.

Daarna heb ik de taalles (instructie) geobserveerd en de kinderen geholpen door rond te lopen. Na de pauze heb ik weer voorgelezen uit De boze heks geeft een feest. Daarna gingen ze verder met taal en spelling. Ook bij spelling heb ik geobserveerd, en daarna heb ik weer rond gelopen om te helpen.

Na de middagpauze kregen de kinderen schrijfles en tekstverwerken. Bij schrijven zijn ze hoofdletters aan het leren; deze keer de K. 
Na tekstverwerken mocht ik mijn allereerste les geven! Dit was beeldende vorming (handvaardigheid). Ik liet een projectie op het bord zien van allerlei verschillende maskers. De kinderen waren meteen geboeid. Na een korte instructie mochten ze van mij om de beurt (per groepje) materialen uitkiezen. Daarna gingen ze aan de slag. Ik heb veel rondgelopen en geholpen. Daarna heb ik touwtjes aan de maskers gemaakt. Het eind van de les was jammer genoeg wat rommelig omdat ik in tijdsnood kwam. Ik wilde het nog kort nabespreken, en dat heb ik wat snel gedaan. Gelukkig vonden de kinderen het allemaal leuk om te doen. Één jongetje ging zelfs met zijn masker op naar huis. 
Ik had heel veel moeite gedaan om goede lesdoelen te bedenken, maar die ben ik vergeten te noemen in de klas. Ik vind het erg belangrijk dat een les een doel is en dat het - vooral bij beeldend - geen bezigheidstherapie is. Daarom vind ik het jammer dat ik het niet heb genoemd want het is wel belangrijk, en daardoor was het doel dus een beetje onduidelijk. 

Al met al ging het toch heel goed voor een eerste les, en ik ben zeer tevreden.

Wordt vervolgd!