woensdag 15 oktober 2014

Feestportret - fotograferen voor een animatie

Hieronder de voorbereidende opdracht, de procesfoto's, de animatiefilm en het reflectieformulier

Voorbereidende opdracht


Wat is eigenlijk feest? Voor mij is feest gezellig samen zijn met mijn familie op zondagmiddag. Als er bij ons een verjaardag is, dan zitten er wel 40 man in de tuin. Mijn laatste grote feest, waar ik naartoe ben geweest was de 60e verjaardag van mijn vader. Het was een hele gezellige middag.


Nadat ik dit bedacht had, moest ik op zoek naar portretfoto's ter inspiratie. Ik heb er een paar geselecteerd om hier de laten zien. De linker heb ik uitgekozen vanwege de belichting, en de rechter omdat ik daar het licht-donker contrast erg mooi vind. De functie van de foto's is esthetisch omdat ze naar mijn inzien alleen zijn gemaakt voor de schoonheid van het beeld.



 

Procesfoto’s





De animatiefilm



Het reflectieformulier


Component
Beschrijving
betekenis
De inhoud van de opdracht is verwerkt door middel van een animatiefilm. Hierbij klimt Jacco omhoog aan een slinger terwijl hij ondertussen een feestbal weg slaat. Bij het onderwerp feest denk ik aan vrolijkheid, gezelligheid, samen zijn met de familie en veel ballonnen en slingers.


vorm
We hebben er voor gezorgd dat het lijkt alsof Jacco rechtop omhoog klimt, terwijl hij eigenlijk op de grond ligt en we het van bovenaf gefotografeerd hebben. Dit kun je zien doordat het ietsje schuin gefotografeerd  is en de lampen die schijnen nog zichtbaar zijn op de grond.

materie
We hebben gewerkt met een fotocamera, slingers een feestbal en de computer. Donia heeft de foto’s voor de film gemaakt en Bridget heeft de procesfoto’s gemaakt. De slinger hebben we heel zorgvuldig klaargelegd. Bridget heeft geprobeerd de feestbal zo goed mogelijk te verplaatsen.

beschouwing
Ter inspiratie hebben we portretfoto’s bekeken van verschillende soorten en maten. De beelden die uit een ander standpunt zijn genomen dan het vooraanzicht hebben ons meer informatie gegeven over de verschillende beeldaspecten en ons op het juiste spoor gezet.
werkwijze
Ik heb nog nooit een animatiefilmpje (stop-motion) gemaakt. Wel heb ik vaker met een camera gewerkt en zelfs een cursus digitale fotografie gevolgd. Aangezien Donia het vaakst fotografeert en de meeste ervaring heeft, heeft zij de foto’s gemaakt. Ik vond het lastig om me het juiste standpunt van de camera in te beelden.

onderzoek
Er zijn steeds hele kleine stapjes gezet. Precisie was erg belangrijk bij deze opdracht. We hebben gekozen om het van bovenaf te fotograferen en Jacco te laten klimmen door te kruipen voor een iets absurder effect.  De andere 5 componenten hebben we in het proces meegenomen door goed samen te werken en te overleggen.
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
De overgang is goed, we hebben genoeg foto’s gemaakt.
Wat kon beter? Waarom?
De lampen die op de achtergrond schijnen verstoren het effect.