donderdag 16 oktober 2014

Narren, dwazen en halve zolen - zacht masker

Hieronder de voorbereidende opdracht, de procesfoto's en het reflectieformulier

Voorbereidende opdracht


Kort verslag:

Volgens mij is een (hof)nar iemand die zo gek mogelijk verkleed anderen (de koning) probeert te vermaken, en daarbij het recht heeft om personen belachelijk te maken zonder daarbij aan consequenties te hoeven denken. Het was vooral een belangrijk figuur in de middeleeuwen. Ik denk dat onze eigentijdse versie van een (hof)nar een cabaretier is.
Een zot is een gek. Iemand die raar doet (in de grappige zin van het woord).
Een dwaas is volgens mij een domme gek. Iemand zonder verstand. Een dwaas is volgens mij niet grappig.

Zelf heb ik vaak mee gedaan aan Carnaval, maar nu al een tijdje niet meer. Ik vier het nog wel, maar ik doe niet meer mee aan de optocht. Ik vind het leuk om me te verkleden, maar dan vooral in het kader van Carnaval. Dan vind ik het leuk om lekker gek te doen. Met Carnaval ben ik verkleed geweest als automonteur, kat, schoonmaakster, kokkin, prinses en nog veel meer. Dat is natuurlijk afhankelijk van het thema.

Ook heb ik mee gedaan een toneelvoorstelling. Ik heb één jaar op toneel gezeten, toen ik in groep 4 zat. Ik speelde de spikkelspin. Het was een heel vreemd, grappig en gekleurd personage. Ik kreeg zwarte kleding aan met gekleurde stippen, knal gele laarzen en mijn gezicht werd wit met allerlei gekleurde stippen geschminkt (net als de stippen op mijn zwarte kleding).

Hieronder twee van de vijf van mijn voorbereidende foto's deze vind ik het mooist en hebben mij het meest geïnspireerd. Hun functie is esthetisch omdat ze worden gebruikt bij Comedia dell'arte. Daarbij is het vooral de bedoeling dat het masker 'spreekt', goed te zien is en op valt.

 

Procesfoto’s

Hieronder de procesfoto's en het eindproduct. Mijn masker is niet helemaal af, maar ik heb mijn best gedaan.


 

 





Reflectieformulier

Component
Beschrijving
betekenis
Ik heb de opdracht verwerkt door een masker vorm te geven met als inspiratie Carnaval en Venetiaanse maskers. Bij het onderwerp denk ik aan Carnaval, Venetië en de middeleeuwen. Ik vier ieder jaar Carnaval, ik ben 3 keer in Venetië geweest en bij narren denk ik aan de middeleeuwen. Uit Venetië heb ik ook een aantal maskers meegenomen. Venetië is voor mij heel geheimzinnig en interessant.

vorm
Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk te letten op kleur, textuur en vorm. Ik wilde namelijk Carnaval en Venetië combineren, dus heb ik het masker qua vorm en textuur zo glad mogelijk gemaakt, maar tegelijkertijd de felle Carnavalskleuren eruit laten springen.

materie
Als materiaal heb papier-maché gebruikt. Ik vond het heel leuk om daarmee te werken, omdat dat voor mij alweer een tijdje geleden is. Ik vind het niet erg om mijn handen vies te maken. Je kan er goed mee vormgeven en de opzet van het masker bepalen. Het nadeel is wel dat het erg knoeit en het belemmerend is om procesfoto’s te maken. Ook heb ik speciaal gekleurd papier gebruikt om mijn masker kleur te geven. Het is fijn dat je meteen kan vormgeven met het beeld in je hoofd in plaats van te moeten wachten totdat het masker droog is. Ik vind het jammer dat we niet met textiel hebben gewerkt (de oorspronkelijke opdracht) omdat ik daar goed mee kan werken en je daar meer details kan maken.

beschouwing
De foto’s van de Venetiaanse maskers hebben mij zeer goed geholpen in het proces. Deze heb ik gebruikt als inspiratie. In mijn werk zie je de opbouw van een Venetiaans masker goed terug aan de bovenste ‘pieken’. De mond en de ogen heb ik wat uitvoeriger vormgegeven, en de kleuren zijn wat feller. Mijn masker is een grove vorm van een Venetiaans masker.

werkwijze
Ik heb al vaker met papier-maché gewerkt. Vaak moest je het dan om een ballon heen doen. Deze techniek is veel leuker omdat je beter vorm kan geven en er echt je eigen creatie van kan maken. Het is iets technischer omdat je zelf de basisvorm (mal) moet maken, maar dat zie ik als een uitdaging.

onderzoek
Eerst heb ik zoveel mogelijk repen papier gescheurd omdat dat makkelijker gaat als je handen nog droog zijn en het tijd scheelt. Daarna heb ik de basis vorm gemaakt. Die heb ik met drie lagen papier beplakt. Vervolgens ben ik begonnen aan de bovenste (drie) ‘pieken’. Ik heb hiervoor gekozen omdat dat voor mij typerend is voor een Venetiaans masker. Deze ‘pieken’ heb ik geprobeerd te laten krullen met karton. Daarna heb ik ogen en een mond gedraaid van papier. Die heb ik vastgezet door er stroken papier-maché overheen te leggen. Ten slotte heb ik wat kleur aan het masker gegeven met speciaal (dunner) papier. Ik heb de andere 5 componenten in mijn proces meegenomen door (tijdens het vormgeven) tussendoor even stil te staan bij het masker en na te denken over de technische aspecten.

Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind de textuur van het masker geslaagd, omdat ik alle componenten goed bevestigd heb en de basis van het masker vrij strak en glad is.


Wat kon beter? Waarom?
De ‘pieken’ aan de bovenkant had ik beter willen laten krullen. Ze zijn nu nog vrij plat gebleven. Als ik meer tijd had gehad, had ik meer kleur gebruikt en nog belletjes aan de pieken gemaakt.