woensdag 1 oktober 2014

Stadpark in herfstsferen - schilderopdracht

Hieronder de voorbereidende opdracht, de procesfoto's en het reflectieformulier

Voorbereidende opdracht

Ik ga niet zo vaak meer naar het park. Vroeger ging ik iedere week met mijn moeder naar het Prinsenhofpark in Leusden. Ik probeer wel zo vaak mogelijk buiten te zijn. Als ik in het park ben maak ik altijd een lange wandeling en probeer ik alles van me af te zetten. Tegelijkertijd pieker ik over van alles, wat -als het goed is- als ik weer naar huis ga opgelost is in gedachten. Ik heb nog nooit een heel bijzonder park gezien. Althans, niet één die echt is blijven hangen in gedachten.

Hieronder de foto's die ik ter inspiratie heb gebruikt. De functie van deze afbeeldingen omdat een schilderij zijn eigen verhaal verteld in één beeld. Door er op verschillende manieren en vaker naar te kijken ontdek je steeds een nieuw verhaal.








Procesfoto’s

Hier volgen de foto's die ik tijdens het maken van de opdracht heb gemaakt. Hier is goed te zien hoe ik de kleuren heb gemengd en hoe het eindproduct tot stand is gekomen.


 








 





Reflectieformulier

Component
Beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Ik heb de opdracht verwerkt door middel van verschillende voorbeelden van herfstparken met elkaar te combineren tot één geheel,  waaraan ik mijn eigen invulling heb gegeven. Herfstparken associeer ik met  warme tinten en de laatste dagen van oktober, wanneer het nog net warm genoeg is om zonder jas buiten te lopen.




x

vorm
Eerst heb ik een horizon gemaakt om de ruimte in te delen. Daarna heb ik geprobeerd om zelf de primaire kleuren te mengen, met een kleine toevoeging van zwart en wit. De kleurcombinaties kun je goed zien in de boom aan de rechterkant, omdat er verschillende soorten bruin zijn gebruikt. Verder heb ik de compositie zo gemaakt dat de rechter boom het dichtste bij staat, en de bomen aan de linker kant verder weg. Het pad in het midden moet de diepte aanduiden.



x


materie
Als materiaal heb ik plakkaatverf gebruikt op papier. Dit heb ik vormgegeven met verfkwasten van verschillende diktes. Plakkaatverf vind ik fijn om mee te werken, omdat je het kan mengen en dunner kan maken. Verder had ik het fijner gevonden om nog een dunne kwast te hebben voor de details.



x


beschouwing
Ter inspiratie heb ik verschillende foto’s van herfstparken gebruikt. Daarnaast heb ik ook bestaande schilderijen van herfstparken gebruikt als bron. De voorbeelden hebben mij inzicht gegeven over hoe je diepte kan laten zien in een schilderij, en op welke manieren je kan vormgeven met een kwast (verschillende soorten penseelstreken).


x


werkwijze
Ik had al eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt. Qua materiaal heb ik ontdekt dat je niet alle kleuren van te voren op je palet hoeft te hebben, maar dat het veel interessanter is om ze zelf te mengen. Daarom ben ik begonnen met de primaire kleuren, zwart en wit. Ik vond het lastig om het pad in het midden diepte te geven. Ook heb ik wat te haastig gewerkt.


x



onderzoek
Als eerst heb ik een kader en een horizon getekend zodat ik bepaalde richtlijnen kon aanhouden. Vervolgens heb ik eerst de boom op de voorgrond geschilderd, zodat er altijd nog wat achter of naast kon en zodat ik nergens over heen hoefde te schilderen. Pas later heb ik de andere bomen en de ‘grond’ geschilderd, want daar had ik lichtere kleuren voor nodig. Ik heb de andere 5 componenten in mijn werkproces meegenomen door veel te kijken en uit te proberen. Als je goed kijkt dan heb je de helft van het werk al gedaan.





x

eindoordeel:

Wat vind je geslaagd? Leg uit.


Ik vind de kleurencombinaties die ik heb gemaakt goed gelukt omdat ze nooit precies hetzelfde zijn. Dat maakt het uiteindelijke beeld divers.


Wat kon beter? Waarom?

Het pad in het midden kan beter, omdat het niet genoeg diepte heeft. Het lijkt rechtop te staan.