donderdag 23 oktober 2014

Mijn feedback op de instructiefilm Hoorspel

Hier volgt mijn feedback a.d.h.v het feedbackformulier op de instructiefilm Hoorspel. In het blauw zie je wat ik geschreven heb.


Feedbackformulier Instructiefilm BP 1.1.1. Kunstvaardig
Jouw naam is: Bridget van de Grootevheen
Ik heb een instructiefilm bekeken met de werkvorm:
Hoorspel
Deze film is gemaakt door de volgende studenten:

Jacco Heijblom, Judith Priester, Esther Koelewijn, Leon Graafland en Daan de Vries
De film is een goed middel om aankomende leerkrachten te ondersteunen bij het aanbieden van een drama/dans werkvorm voor een bovenbouwgroep van 25 – 30 leerlingen

Onvoldoende/voldoende/goed
Motivatie:
Het filmpje is helder, het verloop van de les is duidelijk uitgelegd en de aandachtspunten zijn allemaal aan bod gekomen.
Duidelijk wordt hoe een aankomende leerkracht deze drama/ dans werkvorm aan kan bieden aan een bovenbouw klas van het basisonderwijs: Een leek zou door de getoonde stappen te volgen tot een dergelijke uitvoering van de werkvorm moeten kunnen komen
Onvoldoende/voldoende/goed
Motivatie:
Alle stappen zijn aanwezig en duidelijk. Er zijn meerdere ideeën voor een warming-up en voor een goede afsluiting.
In de film is de onderstaande informatie verwerkt:
  • De naam van de werkvorm, met een korte toelichting van de werkvorm
  • Mogelijke lesdoelen  (zie dramadoelstellingen H2.2 van het dramaboek ‘Kijk op Spel’)
  • Welke bron is gekozen n.a.v. het thema van de Kinderboekenweek van dit jaar
  • Hoe deze bron is verwerkt in de uitvoering van de werkvorm
  • Welke voorbereidingen er nodig zijn om deze werkvorm met 25 – 30 leerlingen uit te voeren
Onvoledoende/voldoende/goed
Motivatie:
De naam en toelichting van de werkvorm zijn gegeven. Mogelijke lesdoelen zijn wat vaag maar er wel uit te halen. Er is geen speciefieke bron genoemd en verwerkt m.b.t de kinderboekenweek, maar er is wel een verwijzing/suggestie naar gedaan. Eventuele lesvoorbereidingen ontbreken.
In de film is de onderstaande informatie verwerkt
  • Wie welke productierol op zich heeft genomen.
  • De datum
  • Het doel van de film (Beroepsproduct 1.1.1 Drama)
  • De naam van de Hogeschool.
Onvoldoende/voldoende/goed
Motivatie:
Deze onderdelen zijn allemaal aanwezig en duidelijk zichtbaar.
Alle deelnemers van een subgroep zijn zichtbaar aanwezig in de film en spelen een rol. 
Onvoldoende/voldoende/goed
Motivatie:
Iedereen is aanwezig, maar het is een beetje verwarrend dat er niet één juf/meester is die de les geeft.
In de instructiefilm zijn de volgende ‘scenes’ te herkennen:
  • De werkvorm-in-werking-scene
Studenten laten de werkvorm zien, zoals deze na de voorbereiding en oefening, in de klas uitgevoerd kan worden.
  • De detail-scenes
In een aantal heel korte scenes, laat steeds een detail zien waar je bij de uitvoering van de werkvorm in een bovenbouwgroep, op moet letten. Zie het boek ‘Kijk op Spel’ voor deze informatie.

Onvoldoende/voldoende/goed
Motivatie:
Dit is verwerkt in de instructiefilm
De film heeft een prettig tempo en is boeiend, prikkelend voor de doelgroep.
Onvoldoende/voldoende/goed
Motivatie:
Soms loopt de audio niet helemaal synchroon met wat je ziet (dan begint de audio later), maar dat stoort niet. Alles is goed uitgelegd en mijn aandacht zakt niet weg.
De film duurt tussen de 4 en 5  minuten.
Ja/nee